
Analysis of complaints 

 
From 1 October 2016 to 31 March 2017 the Unit reached findings on 142 complaints concerning 

122 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast series or a set of 

related webpages). Topics of complaint were as follows: 

 
Table 1 

Topics of Complaint 

 

     No of Complaints      No of Items 

 

 

Harm to individual/organisation  7  7   

Bad example (adults)  1  1 

Bad example (children)  2  2 

Political bias  4  4  

Other bias  41  35  

Factual inaccuracy  40  36  

Offence to public taste  21  11  

Offensive language  5  5 

Sexual conduct  3  3 

Violence  1  1 

Sensitivity and portrayal  7  7   

Racism  5  5  

Commercial concerns  2  2 

Standards of interviewing/presentation  3  3 

 

Total  142  122 

 

In the period 1 October 2016 - 31 March 2017, 14 complaints were upheld (3 of them partly) - 

10% of the total. Of the items investigated in the period, complaints were upheld against 13 

items (10.5% of the total). Two complaints, about two items, were resolved. The bulletin includes 

summaries of these cases. 

 

Standards of service 

 
The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them. A 

target of 35 days applies to a minority of cases (27 in this period) which require longer or more 

complex investigation. During the period 1 April - 30 September 2017, 86.5% of replies were 

sent within their target time.  

 



Summaries of upheld/resolved complaints 

 

11 surprising facts that show how Scottish football has changed over the 

last 30 years, bbc.co.uk 

 
Complaint 

 
The article said five Scottish Premier League clubs had survived administration while two 

(Gretna and Rangers) “were liquidated”. A reader complained that this conveyed the impression 

that the liquidation process applied to the club, as distinct from the company which had owned 

it, and that changes made to the article following his complaint had not corrected this 

impression. 

 
Outcome 

 
In response to the complaint, the passage in question was changed to read “Two entered 

liquidation proceedings: Gretna and Rangers”. This was subsequently further changed to “Two 

entered liquidation proceedings: Gretna and Rangers FC PLC”. The first change perpetuated the 

impression that the liquidation procedure applied to the club, while the second referred to a 

legal entity which entered liquidation proceedings and which (whether those proceedings had 

been completed or merely “entered”) might well have been understood by readers as 

encompassing the team on the field as well as the business entity. In fact, the business, history 

and assets of The Rangers Football Club PLC, which went into administration in 2012, had been 

sold as a going concern by the administrators before any relevant company entered 

administration. 

 
Upheld 

 
Further action 

 
BBC Scotland management has reminded staff of the importance, in its reporting, of clearly 

differentiating between Rangers FC as a footballing entity and the various legal entities which 

have recently had operating control over its business interests. 

 



Countryfile, BBC One, 5 June 2016 

 
Complaint 

 
The programme included an item on the Invermark Estate in Scotland. A viewer complained that 

it gave the impression that the estate was managed in the interests of wildlife, whereas it was 

managed primarily for grouse-shooting, and conveyed a one-sided view of the impact of such 

management on other wildlife. 

 
Outcome 

 
The item made clear that the estate was managed primarily (though not exclusively) for 

shooting, and it was legitimate to reflect the gamekeeper’s view on its benefits for birds such as 

pipets, plovers and curlews. However, it failed to acknowledge the view that the overall impact 

on other species was negative. 

 
Partly upheld 

 
Further action 
 

The substance of this finding will be borne in mind when the series returns to the subject of 

grouse estate management. 

 



Laurence Reed, Radio Cornwall, 10 May 2016 

 
Complaint 

 
The programme included a phone-in about CORMAC, the company owned by Cornwall Council 

which maintains Cornwall’s roads.  CORMAC and the Council complained of a number of 

comments in the course of the phone-in which they said were factually inaccurate and unfair to 

them and should not have been broadcast. In particular, they objected to comments which 

suggested that CORMAC had benefited from insider trading in the award of contracts; that 

CORMAC had profited by making additional visits to the site of road repairs which could have 

been completed at the first visit; and that the Board of CORMAC included a disproportionate 

number of former Councillors. They also complained that the presenter, Laurence Reed, had not 

maintained due impartiality. 

 
Outcome 

 
In the view of the Executive Complaints Unit, Laurence Reed had not expressed an opinion on 

any controversial matter (and so had not exceeded the bounds of due impartiality), while the 

comments the complainants objected to were not made in terms, or in a context, which would 

have led listeners to take them as statements of fact. However, they did amount to the kind of 

criticism to which CORMAC and the Council should have had a timely opportunity to respond, 

and it was unfair to them that such an opportunity was not provided. 

 
Partly upheld 

 
Further action 

 
It was agreed that Laurence Reed would broadcast an apology to the complainants in his 

programme of 16 January, including an apology on behalf of the BBC for the lengthy delay in 

resolving the complaint, in the following terms: 

 

In May 2016 we broadcast a phone-in about CORMAC, the company owned by Cornwall 

Council which maintains Cornwall’s roads. The phone-in included a number of comments 

which CORMAC and the Council regard as factually inaccurate and unfair to them. Although 

we believe it was justifiable to broadcast them, they amounted to the kind of criticism which 

CORMAC and the Council should have had a timely opportunity to respond to. We 

acknowledge that we should have given CORMAC and the Council such an opportunity, and 

that our failure to do so breached BBC editorial standards. Radio Cornwall would like to 

apologise for the unfairness to them which this caused, and the BBC would like to apologise 

for the lengthy delay in resolving their complaint. 

 



Look North, BBC One (North East), 18 May 2016 

 
Complaint 

 
The programme included an item on the treatment of animals by chiropractic, which (according 

to the introduction) it was becoming more common for vets to recommend. A representative of 

the Good Thinking Society complained that the item gave an unwarrantedly positive impression 

of a therapy for which there was no good scientific evidence, and did not make clear that animals 

may only receive such treatment under particular circumstances. 

 
Outcome 

 
The item did not reflect the existence of a degree of controversy surrounding chiropractic 

treatment of animals, including criticisms that it is not supported by meaningful evidence and 

has never been subject to a controlled clinical trial. It also failed to make clear that such 

treatment may only be administered under the direction of a vet. 

 
Upheld 

 
Further action 

 
Programme-makers have been reminded of the need to take into account the extent to which the 

claimed benefit of an alternative therapy is supported by scientific evidence and to reflect this in 

any coverage by including the views of more mainstream practitioners. 

 



News (6am, 7am, 8am), Radio 4, 15 November 2016 

 
Complaint 

 
These bulletins included reports on a leaked memo, originating from Deloittes, which predicted 

difficulties for the Civil Service in managing Brexit, and described it as “prepared for the Cabinet 

Office” (or variants of that phrase). A listener complained that this gave an impression which was 

unsubstantiated at the time and subsequently shown to be misleading. 

 
Outcome 
 

The phrases in question (which reflected a statement in the original newspaper report of the 

leak) gave the impression that the memo had been in some sense commissioned by the 

Government. This had not been verified at the time, and Deloittes later said the memo was 

“intended primarily for internal audiences [and] not commissioned by the Cabinet Office, nor any 

other government department”. 

 
Upheld 

 
Further action 

 
The team accepts the importance of verifying the exact status of a leak, especially when the 

initial claims for its standing have been made by others, rather than the BBC. 

 

Olympic Tennis, BBC Red Button, 9 August 2016 

 
Complaint 

 
Commenting on an apparent trend for couples in the crowd to share a kiss if they saw themselves 

caught on camera, one of the commentators said “Let’s hope they don’t to go on to two blokes sat 

next to each other”. A viewer complained that this was offensively homophobic and, although the 

reply from the BBC acknowledged that the unscripted comment was ill-judged, there was no 

assurance that steps had been taken to prevent a recurrence. 

 
Outcome 

 
The Editor of the strand had made clear to the commentator and programme team that the 

comment was unacceptable, though unfortunately this information had not been conveyed to 

the complainant at the time. In the light of this and the acknowledgement of fault, the ECU 

considered that the issue of complaint had been resolved. 

 
Resolved 

 



Paxman In Brussels: Who Really Rules Us, BBC One, 19 May 2016 

 
Complaint 

 
A viewer complained that the programme gave a misleading impression of the 1975 referendum, 

in a sense which tended to support a Eurosceptic narrative in the 2016 referendum campaign, 

with comments by Jeremy Paxman such as “Was national sovereignty an issue? Not in the 

slightest!” and “People were effectively lied to”. 

 
Outcome 

 
In context, the reference to national sovereignty appeared to be a remark about Jeremy 

Paxman’s own reasons for voting as he had done in 1975, not an observation about whether or 

not the issue had figured in the referendum campaign. However, his interjection “People were 

effectively lied to” followed a statement from a contributor that “the British public were misled, 

not just by Harold Wilson but by Edward Heath and by a lot of other politicians who knew perfectly 

well the directions of travel but weren’t prepared to tell everybody them”, and appeared to endorse 

a view of the 1975 campaign which is in fact contested.  

 
Partly upheld 

 

Further action  

 
The finding was discussed with the Executive Producer responsible for overseeing this 

independently-produced programme. 

 



Reporting Scotland, BBC One Scotland, 24 August 2016 

 
Complaint 
 

The programme included a report on the state of the public finances in Scotland.  A viewer 

complained that the presenter’s introduction, which included the sentence “The Scottish 

Government is spending nearly £15 billion more than it’s bringing in in tax”, gave a misleading 

impression. 

 
Outcome 

 
The sentence complained of gave the impression that the report which followed was about 

revenue raised and spending incurred by the Scottish Government, whereas it about combined 

figures for the Scottish and UK governments. Though the report itself was duly accurate, it did 

not offset this misleading impression. 

 
Upheld 

 
Further action 

 
The management of BBC Scotland reminded programme teams of the importance of ensuring 

due accuracy when scripting headlines to accompany news stories. 

 



RSPCA should be stripped of prosecution role, say MPs, bbc.co.uk 

 
Complaint 

 
The article was occasioned by the EFRA Select Committee report on the welfare of domestic 

animals in England. A reader complained that the headline was inaccurate, the report having in 

fact recommended that the RSPCA “withdraw from acting as a prosecutor of first resort where 

there are statutory bodies with a duty to carry out this role” but also that it “should retain the 

ability to bring a private prosecution where it reasonably feels that there is no statutory 

alternative”. 

 

Outcome 

 
The Select Committee report also recommended that the Government “look at amending current 

legislation to make the RSPCA a Specialist Reporting Authority”, on the Scottish model. As 

Specialist Reporting Authorities in Scotland have no power to bring prosecutions themselves, 

the News Online team had taken this recommendation to mean that the RSPCA should lose its 

role in bringing private prosecutions. However, there is no provision in Scottish law for private 

prosecutions in animal welfare matters, whereas there is a specific provision for this in English 

law, and the Select Committee did not recommend that the provision should be removed. The 

headline therefore reflected an inaccurate understanding of the Select Committee’s 

recommendations. 

 
Upheld 

 

Further action 

 
The article was emended in the light of the finding, as was another report on the same topic. The 

Online team has been reminded of the need to check that it has summarised complex issues 

accurately. 

 



Starting school in the UK: a refugee’s story, bbc.co.uk/BBC Three 

 
Complaint 
 

The item was presented as an account by “Marvin”, an Eritrean boy, of his experiences in Eritrea 

and as a refugee.  A reader complained that it was inaccurate, particularly in respect of the claim 

that his home village had been burned to the ground by government troops. 

 
Outcome 

 
It emerged from the ECU’s investigation that the author of the item had unwittingly conflated 

Marvin’s account with that of a young refugee from Sudan, and it was the Sudanese refugee who 

had spoken of his home village being burned by government troops. The item was inaccurate in 

that respect. 

 
Upheld 

 

Further action 
 

The text of the article has been amended, and a note has been added to reflect the change. 

 

Super-hard metal ‘four times tougher than titanium’, bbc.co.uk 

 
Complaint 
 

The article reported the publication of a paper about a new alloy with potential applications in 

the field of medical implants. A reader complained that the headline was misleading because it 

treated hardness and toughness as interchangeable qualities when they are in fact distinct. 

 
Outcome 

 
The paper in question focused on the hardness of the alloy, mentioning toughness only to make 

clear that it was not the quality under consideration.  While hardness and toughness may be 

interchangeable in many contexts, the result of confusing them in this scientific context was 

misleading. 

 
Further action 

 
The headline was changed to read New alloy ‘four times harder than titanium’, and a reference 

to toughness was removed from the text of the article. 

 



The Hairy Bikers Chicken and Egg, BBC Two, 4 October 2016 

 
Complaint 

 
The programme explored the cuisine of Israel.  A viewer complained that it included images of an 

inaccurate map of Israel. 

 
Outcome 

 
The map, which was shown on two occasions, included Gaza and the Golan Heights within the 

boundaries of Israel and the West Bank within the boundaries of Jordan. In the context of a 

programme which referred to the region’s history of conflict as well as its cuisine, this was not 

duly accurate. 

 
Upheld 

 

Further action 

 
The programme was appropriately edited before being re-broadcast. 

 

The Joy of Data, BBC Four, 20 July 2016 

 
Complaint 
 

A viewer complained that the programme erroneously credited the American scientist Claude 

Shannon with the invention of Pulse Code Modulation (PCM), which had in fact been invented by 

the British scientist Alec Reeves. 

 
Outcome 

 
The programme correctly identified Shannon’s paper “A Mathematical Theory of 

Communication”, which envisaged a wide range of applications for PCM, as setting out the 

theoretical framework for the digital revolution.  In doing so, however, it gave the impression 

that the idea of PCM itself had originated with Shannon.  It had in fact been originated and 

patented several years previously by the British scientist Alec Reeves. 

 
Upheld  

 

Further action 

 
The programme will be appropriately edited before any re-broadcast. 

 



Today, Radio 4, 10 August 2016 

 
Complaint 
 

The programme included a discussion about a claim by Tom Watson MP that some of the new 

members of the Labour Party were Trotskyite entryists, with contributions from the musician 

Billy Bragg and Professor Alex Callinicos of King’s College London.  A listener complained that 

no mention was made of the fact that Professor Callinicos occupies a senior position in a 

Trotskyite organisation (the Socialist Workers Party). 

 
Outcome 

 
The Socialist Workers Party has recently been cited as a far-Left group which has mobilised 

support for Jeremy Corbyn, and there is some substantiation for that view in its own literature.  

As the Today team subsequently recognised, this made Professor Callinicos’ affiliation to the 

party relevant to his comments on Tom Watson’s claim. 

 
Upheld 

 

Further action   

 
Members of the Today team have been reminded of the need to make the political affiliations of 

contributors clear to listeners when such information is likely to affect their understanding of the 

issue under discussion. 

 

Today, Radio 4, 30 January 2017 

 
Complaint 

 
A listener complained that Frank Gaffney, an American interviewee who defended President 

Trump’s Executive Order restricting entry from a number of countries, was introduced in a way 

which failed to make clear his association with anti-Muslim conspiracy theories and other 

extreme views. 

 
Outcome 

 
In response to the complaint, the Today team had acknowledged that information about Mr 

Gaffney’s views would have helped listeners to evaluate his remarks. In the view of the ECU, this 

sufficed to resolve the issue of complaint. 

 
Resolved 

 



Zlatan Ibrahimovic: What the striker can bring to Manchester United, 

bbc.co.uk 

 
Complaint 
 

The item quoted an expert on football finance as saying that Ibrahimovic’s shirt sales alone 

would almost offset the cost of failing to qualify for the Champions League. A reader complained 

that it was preposterous to suggest that increased shirt sales were likely to generate income for 

Manchester United on such a scale. 

 
Outcome 

 
As the expert subsequently acknowledged, his comments did not take account of the contract 

between Manchester United and Adidas, under which the club only receives royalties after shirt 

sales have reached a certain level, the amount of income then depending on whether the shirt 

had been sold by the club itself or by an independent retailer. Consequently, the impression of 

the level of income for the club likely to be generated by the sale of Ibrahimovic shirts was 

inaccurate. 

 
Upheld 

 

Further action 

 
The Editor of the BBC Sport website has reminded staff to check independent expert opinion 

against other sources where possible, to avoid future inaccuracies. 


