Summary
The objective of this study was to describe the clinical features, possible predisposing factors and treatment outcomes associated with bacteremia du toAcinetobacter species other thanAcinetobacter baumannii. A review of laboratory and medical charts over a period of 18 months revealed 61 cases of bacteremia due toAcinetobacter species other thanA. baumannii occurring in 59 patients. Six of these were considered not significant. Fifty cases represented catheter-related bacteremia, one case was associated with meningitis following brain surgery, and four cases could not be classified. Clinical courses wre usually benign: all but four patients were cured, but death was not related toAcinetobacter bacteremia in any case. Therapy included catheter removal alone (32.8%), appropriate antimicrobials alone (12.7%), or both (49.1%). Plasmid analysis showed distinct patterns in all strains isolated from different patients and did not reveal any epidemiological relationship among cases.Acinetobacter species other thanA. baumannii are clinically significant organisms with limited pathogenic potential. They are almost exclusively involved in devise-related bacteremia. Clinical and epidemiological features of infections due to these organisms are clearly distinct from infections due toA. baumannii.
Zusammenfassung
Während eines Zeitraumes von 18 Monaten wurden in zwei universitären Krankenhäusern und acht kleineren Krankenhäusern bei 59 Patienten in 61 Fällen positive Blutkulturen mitAcinetobacter Spezies gefunden, die sich nicht der SpeziesAcinetobacter baumannii zuordnen ließen. Sechs Fälle wurden als nicht signifikant eingestuft. In 50 Fällen lag eine katheterassoziierte Bakteriämie vor, in einem Fall eine Meningitis nach einem neurochirurgischen Eingriff, vier Fälle konnten nicht sicher klassifiziert werden. Die klinische Symptomatik war meist von hohem Fieber ohne ernsthafte Komplikationen gekennzeichnet. Nur vier Patienten starben während des Krankenhausaufenthaltes, in keinem Fall stand die Bakteriämie in ursächlichem Zusammenhang mit dem Tod des Patienten. Die Therapie bestand in der Entfernung des Katheters ohne antibiotische Therapie (32,8%), adäquater antibiotischer Therapie ohne (12,7%) oder gleichzeitig mit Entfernen des Katheters (49,1%). Die Plasmidanalyse aller Bakterienisolate ergab unterschiedliche Muster und damit keinen Hinweis auf einen epidemiologischen Zusammenhang zwischen den Fällen.Acinetobacter Spezies, die sich nicht der SpeziesA. baumannii zuordnen lassen, sind, wie aus der vorgelegten Übersicht hervorgeht, ganz überwiegend für gutartig verlaufende katheter-assoziierte Bakteriämien verantwortlich. Ihre Pathogenität und epidemiologischen Charakteristika unterscheiden sich daher erheblich von Infektionen mitA. baumannii.
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Seifert, H., Strate, A., Schulze, A. et al. Bacteremia due toAcinetobacter species other thanAcinetobacter baumannii . Infection 22, 379–385 (1994). https://doi.org/10.1007/BF01715492
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01715492