
1 
 

The Gay News Blasphemy Trial, 1976 

Rictor Norton 

  

Even though I never played a direct role in the Gay News blasphemy trial, 

the blame for publishing James Kirkup’s poem “The Love That Dares To 

Speak Its Name” in the issue for 3–16 June 1976 probably rests squarely 

on my shoulders.   

 When I came to London in September 1973, one of the first things 

I did was to pick up a copy of the fledgling Gay News (which had been 

founded in June 1972), and I was surprised to find that they had ripped off 

a copy of my article on Sir Francis Bacon (one of the “great queens of 

history”) that had been published in the American gay periodical The 

Advocate. I went to the GN offices and met with the editor, Denis Lemon, 

who was as surprised to see the author of the article as I had been surprised 

to see its unauthorised reprint. The upshot was that GN not only paid me 

a nominal sum for the article, but bought four other articles on gay history 

and literature that I had thoughtfully brought along with me. Thus began 

an important part of my career (basically, turning academic research to 

popular account). 

 When Denis Lemon came into my office towards the middle of 

May 1976, I had been working full–time at Gay News, as both typesetter 

and research editor, for two years. GN relied more on my typesetting skills 

than my literary skills, but I salved my ego by reminding myself that Walt 

Whitman had also been a typesetter. In any event, I was delighted at the 

many opportunities I had to write articles on gay history and literature, 

and I enjoyed polishing the work of other contributors. Denis did not have 

confidence in his own judgement on literary matters, and he valued my 

opinion because I had published a book on the history of gay literature, 

had a PhD and had edited the first all-gay issue of an academic journal, 

and was skilful at reshaping what others had written, while Denis was 

fearful of altering so much as a comma. 

 On this day, Denis had a contribution to show me, about which he 

seemed doubtful. He showed me a copy of Kirkup’s poem. I read it and 

gave my report: the poem appeared to be sincere and serious rather than 



2 
 

deliberately provocative; it had genuine poetic qualities; and it was written 

by an internationally recognised poet. I reassured Denis that, although the 

poem was in many ways shocking, it clearly was not pornographic 

because it was not obscene simply for the sake of obscenity. I 

recommended that it be published. 

 Denis was pleased with this recommendation. To tell the truth, 

several of us at Gay News, including Denis, were always happy to annoy 

gay Christians, or “Jesus queens”, as we called them. We felt that it was 

impossible for someone to be a good Christian and a good homosexual 

simultaneously. We felt that Christian apologists undermined the work of 

gay liberation, because the Christian church was the major single cause of 

gay oppression. In 1975–76 I had written for Gay News a series of articles 

on “The History of Homophobia”, which some people characterised as 

being anti-Christian (and anti-Semitic too, as far as religion goes). 

 Denis’s decision to publish Kirkup’s poem was made without 

consulting Richard Creed, the co-owner and director of GN, who was a 

practising solicitor. Creed represented the more conservative reformist 

position in GN, and would have advised against publishing the poem, 

which may be why Denis, representing the more radical position, decided 

not to seek Creed’s predictable advice. Creed criticised Denis for not 

consulting him when he saw the poem in the paper, and other members of 

the staff also resented Denis’s unilateral decision to publish the poem. But 

I don’t think anyone at that time had the slightest idea that such a thing as 

“blasphemous libel” existed on the law books. I have always been grateful 

that, subsequently, Denis accepted full responsibility, as editor, for 

publishing Kirkup’s poem, and never passed off any blame upon me for 

encouraging him to publish it. 

 When letters of complaint began to stream into the GN offices, we 

realised that we had given great offence to a significant number of our 

readers. We had stepped too far across the boundary of good taste. Had it 

ended there, within the gay community, perhaps with an apology for 

insensitivity and a promise to act more responsibly, all would have been 

well. But, when Mary Whitehouse began her private prosecution in 

October–November 1976, it was the beginning of the end of Gay News. 

 For several years, from late 1976 through mid-1979, work on the 

newspaper was regularly disrupted: from appealing for donations to the 

Fighting Fund set up in December 1976, through preparation for the trial, 



3 
 

which resulted in a guilty verdict in July 1977, to the appeal to the Court 

of Appeal (lost in March 1978), the appeal to the House of Lords (lost in 

February 1979), and eventually the appeal to the European Commission 

of Human Rights (lost around May 1982). The directors and main editors 

were constantly travelling and speaking at rallies and meetings. I was not 

much involved in this, though I did participate when GN was invited to 

address the Oxford Union. There was constant work on fundraising as well 

as the preparation of legal documents and getting together people to testify 

in our defence (in the event, none were allowed to testify, not even Denis 

himself). After the rush of excitement of the first trial – the novelty of 

being reported in all the media and being talked about by everyone – wore 

off, the aftermath of the trial dragged on, and on. 

 On many occasions during 1977, the daily decisions necessary for 

the actual fortnightly production of a newspaper were regularly postponed 

or insufficiently considered, because the decision makers were at a 

meeting, or busy preparing for a meeting, whether with legal consultants 

or gay organisations. My memory is of frequent comings and goings, copy 

for publication always arriving late, people working late into the night to 

meet deadlines. 

 The pressure of work increased, tensions increased, tempers 

flared. Denis was just as authoritarian as Mary Whitehouse, and not good 

at dealing with personnel matters. Many of us were seriously overworked 

and got little sleep. Perhaps Denis felt that our self-sacrifice was necessary 

at this time of crisis. Partly as a result of physical strain, my right lung 

collapsed and I was in hospital for a while (OK, smoking didn’t help). 

Denis Lemon had also become a Celebrity, and became less accessible. 

The Art Director, Jean-Claude Thevenin, was Denis’s lover, and their 

domestic quarrels increasingly brought work in the production department 

to a standstill. The break-up occurred in 1979, not only of Denis and Jean-

Claude (though they continued living together), but of the newspaper. 

 I had decided that Denis was a petty tyrant, and in autumn 1978 I 

resigned with effect from 1 January 1979. An incident deemed to involve 

a betrayal of trust occurred in December 1978, and Richard Creed, co-

owner of GN, formally resigned as director with effect from 1 April 1979 

and Denis bought out his shares to become sole owner. But having a single 

person as sole proprietor, editor and publisher, with no trusted adviser, 

was not a formula for success: effective administration of the paper 



4 
 

became impossible. Michael Mason, a director and the paper’s news 

editor, resigned in November 1979, and Keith Howes, features editor, 

resigned in December that year. We realised that the lapel badge “Gay 

News fights on” (endearingly printed beneath a picture of Mary 

Whitehouse) finally had to be unpinned, in more senses than one. 

 For several years during that period, Gay News was often the main 

subject of Gay News. In some issues, a good half of the news reports, 

features, and letters were focused on Gay News, to the detriment, I think, 

of the wider gay world. Subjects that normally were irrelevant to the 

development of gay awareness and gay liberation often dominated the 

paper – notably the interminable discussions about the nature of 

blasphemy. 

 An unhealthy hypocrisy and anxiety pervaded the offices of GN 

after Mary Whitehouse began her prosecution. The religious issue was not 

our chosen cause. We did not want to become experts on blasphemy. We 

had to declare that we were not blasphemers when in fact we felt we had 

every right to be blasphemous if we so wished, and that blasphemy should 

not have been illegal. Did we want to undermine Church and State? Well, 

yes! – at least as they were presently structured to the detriment of gays. 

The public line had to be “the poem is not obscene but has literary merit”, 

though the personal feelings were “sure it’s obscene – but so what?” We 

did not relish defending a poem that we frankly realised was rather sick 

(however sincere). (Many years later, Professor Kirkup himself renounced 

the poem. Considering the trauma that GN had endured on his account, 

this was the real blasphemy!) 

 Gay News was losing its feisty independence. It had begun as the 

progressive teacher of the gay community, but steadily became merely a 

“gay community newspaper”, a follower rather than a leader. Alison 

Hennegan, who joined GN as literary editor and joint features editor in 

June 1977, remembers the uneasy feeling that everyone was engaged in 

self-censorship. In fact the censorship was overt. Each day, already-

typeset copy was submitted to Richard Creed for his scrutiny and approval 

before being pasted down. Potentially libellous references to public 

figures were amended, and potentially obscene passages in articles were 

deleted. Always willing to irresponsibly push at the margins, I began a 

series of articles on “A History of Homoerotica” in 1977, but I had to stop 

because censorship made it impossible to continue. 



5 
 

 Gay News had become more widely known to the general public, 

and our hypersensitivity to the threat of further legal prosecutions was 

understandable. We were always desperate to achieve distribution through 

channels such as W. H. Smith, for which our respectability had been 

severely tarnished. And we became fearful of further betraying the trust 

of the gay community. I think that Denis was reconceptualising the paper 

as a responsible servant to the community, in acknowledgment of the fact 

that innumerable gay people through the Fighting Fund really were 

supporting our existence, and we ought to be accountable to their 

sensibilities. Part of GN’s community service included the publication of 

long listings of gay groups (even an international section now) and 

numerous supplements of gay information. As the typesetter, I was very 

conscious that the paper was steadily increasing in size. 

 GN did not actually lose money by defending itself against Mary 

Whitehouse’s prosecution, because the GN Fighting Fund, kept entirely 

separate from GN’s income, did in fact cover the legal expenses directly 

connected with the trial, leaving a small surplus, which was distributed to 

various gay causes when GN reached the end of the appeals road in spring 

1982. The publicity of the trial in fact led to an increase in subscriptions, 

but the paper never quite managed to sell more than 18,000–19,000 copies 

per issue. The revenue of the paper really depended on display advertising 

rather than on copies sold. The increasing public awareness of Gay News 

did not lead to more advertising revenue, because only gay businesses 

(basically, pubs and clubs) advertised in Gay News and they already knew 

all about Gay News long before it received any mainstream publicity. The 

struggle to recruit non-gay advertising (e.g. for cars or vodka) invariably 

failed. In addition, the recession was reducing the number of gay 

companies able to advertise. 

 Even at the best of times, the paper could not quite pass the 

threshold of commercial success. Increasing the number of pages to give 

better value for money resulted in increased production and labour costs 

(though the staff received very low wages, and unpaid volunteers were 

relied upon for many distribution jobs), which were not matched by 

increased advertising revenue. The newspaper throughout all of its life 

barely made a profit, and its demise was perhaps inevitable. However, the 

Whitehouse prosecution struck it a body blow from which it never 

recovered. 



6 
 

 Though I continued to write reviews for Gay News, from 1979 I 

was no longer a staff member, and my knowledge of later events is limited. 

The years 1980–82 seem to have been a period of confusion and a struggle 

to survive. Administration was separated from editing, two new editors 

were successively appointed, and in January 1981 Robert Palmer was 

brought in to help reorganisation. Denis became ill in mid- or late 1981, 

and he sold Gay News Ltd to Robert Palmer Marketing Ltd in February 

1982. There was a series of disputes and legal bills over this sale, as it 

became clear that expected revenue was not sufficient to pay Denis the 

agreed price. The size of the paper was reduced to save costs. The 

premises at Normand Gardens were sold off to pay the loans raised to pay 

Denis. Six or seven out of twenty employees were sacked. In October 

1982 three more were told they would be made redundant, and six were 

told they would be put on half-time; there was a series of union disputes. 

The female staff of GN in November 1982, led by Alison Hennegan, 

formed the Visible Lesbian Collective within the paper to fight against its 

“male hierarchy”. A couple of issues were published by “the workers” 

acting independently of the owner. Some people called for Denis to 

relinquish his financial demands and for the paper to be “returned to the 

people”, harking back to GN’s cherished myth of origins. It is true that a 

“collective” had initially planned Gay News, but by the time the first issue 

was published it was produced by a limited-liability company. It had 

always been privately rather than collectively owned. That could not be 

legally unravelled, except in the ordinary way of business. The paper 

straggled on with a declining readership until it folded in 1984. Many of 

us who lived through that era still lament its passing, for it was 

undoubtedly important for the development of the gay community at the 

more serious levels beyond “the scene”. For its broad cultural coverage 

and depth of analysis, it has never been matched. 

 

Copyright © 2002 Rictor Norton. All rights reserved. Originally published 

in the Gay and Lesbian Humanist, Summer 2002, also published online at 

http://www.pinktriangle.org.uk/glh/214/norton.html on 1 Sept. 2002. 

 

http://www.pinktriangle.org.uk/glh/214/norton.html

