
“The following program is brought to you in living color by CBS.” 
Wait. That’s not right. But it could have been, as a result of a Federal Communications Commission 
(FCC) ruling back in 1950. The variation of the long-used advertising slogan by the National Broad-
casting Company (NBC), first uttered in 1957, may have aired sooner had not a lawsuit postponed the 
color television process from being turned over to the Columbia Broadcasting System (CBS).

In fact, when the initial FCC ruling was made, television 
was still in its infancy. The mere idea of television had 

begun to enter Americans’ thoughts in the 1930s, when 
radio personalities would remind listeners that a new visual 
medium was on the horizon. There even were experiments 
with television broadcasts, most notably in 1938 in New 
York, to a select few who had receivers. One of the most 
famous telecasts was at the 1939 New York World’s Fair, 
where President Franklin D. Roosevelt was heard and seen. 
	 Limited programming was available in New York dur-
ing this time until it all came to an abrupt end in 1941. 
The United States’ entry into World War II interrupted the 
progress made by some television stations that would have 
paved the way for an earlier arrival to a larger section of the 
nation.

Immediately after the war, however, television develop-
ment was back in full swing as the returning soldiers began 
buying homes under the GI bill and starting families. The 

growing population was ready for the new apparatus that 
would add pictures to their listening pleasure.

Manufacturers were producing black-and-white televi-
sions as quickly as possible to meet demand, and a few 
networks—CBS, NBC, the American Broadcasting Com-
pany, and DuMont—were working to grab their shares of 
the ever-increasing market of viewers.

The FCC’s Difficult Choice:
 Two Very Different Systems
Even as the networks, principally CBS and NBC, fought 
for viewers in the early days of network television, they 
were laying the groundwork for color television.

Although long a household staple now, the concept 
of color television began making the rounds in the late 
1940s. In September 1946, CBS had petitioned the FCC 
“for changes in Rules and Standards of Good Engineering 
Practice Concerning Television Broadcast Stations.” The 

“THE FOLLOWING PROGRAM . . .”
How the FCC decided who got the nod 
to put color into our TV sets by Katie Dishman



FCC officially adopted its “Report of the Commission” in 
March 1947. It explained that CBS wanted the FCC to 
“authorize the operation of commercial color television sta-
tions in the frequency band 480 to 920 megacycles” and to 
amend its standards. 

At that time, the FCC said CBS did not meet its “funda-
mental standards.” The commission explained that besides 
the transmission of color, broadcasting systems needed to 
consider the picture’s brightness and contrast, and the num-
ber of lines, frame rate, and type of sound system, among 
other considerations. Furthermore, receivers must have these 
same standards as the transmitters to receive the programs.

CBS had created a “sequential system,” which proposed 
the addition of a mechanical color rotating disc and an 
adapter consisting of tubes, condensers, and resistors to 
attach to the receiver. The red, blue, and green colors in 
the optical device were supposed to spin around quickly 
enough in front of the viewing tube to appear as a full 
color picture. 

Like CBS, the Radio Corporation of America (RCA), too, 
had been developing a color TV system, which the FCC had 
dismissed. RCA was working on a “so-called simultaneous 
system where each picture is scanned simultaneously in three 
colors—red, green and blue—and these transmissions are sent 
simultaneously on three different channels and are combined 
at the receiver to produce a color image.”

The FCC said this system was not advanced enough to 
be approved; RCA said the system was still in the labora-
tory stage but would be ready for commercial use in four 
or five years.

In their initial report from 1947, the FCC explained why 
the normal free market structure of having consumers de-
cide for themselves and letting the best product win would 
not work in this situation. The explanation: there were not 
enough frequencies available within the 480 to 920 megacycle 
(megahertz) band for more than one color television system.

Trying to simplify the explanation, the commission com-
pared the television transmitter and receiver to a lock and 
key; unless they both are designed to meet fundamental 
standards, the receiver will not be able to accept transmis-
sions from the transmitter. According to the 1947 report, 

“A change in any one of the fundamental standards at the 
transmitter would immediately make all receivers built for 
the old standards obsolete.” 

FCC Report Gives 
CBS’s System the Edge
The main competitors in the color television battle conducted 
extensive field tests of their proposed systems before the FCC in 
late 1949 and early 1950. CBS, RCA, and a third party, Color 
Television Inc. (CTI), demonstrated their systems to the com-
mission in New York, Washington, D.C., and San Francisco.

After these tests, in September 1950, the commission de-
livered its first official report on color television issues since 
its 1947 study. The detailed narrative provided a history 
of the many proceedings on the subject and evaluations 
of the three systems. It found that CTI’s version had poor 
picture quality and “unduly complex” equipment, among 
other flaws. The report faulted RCA for not producing ad-
equate color fidelity and having receiving equipment that 
was “exceedingly complex” and bulky.

Ultimately the FCC declared that CBS had the best 
technology at the time. The report said the color picture 
texture, fidelity, and contrast were the “most satisfactory.” 

A newspaper article illustrates the new CBS television model of the 
late 1940s that could display color images using a rotating disc with 
color segments that spun quickly in front of the viewing tube.



32  Prologue

Moreover, station equipment and receivers 
were deemed “simple to handle.”

The commission’s second report, issued 
just a month later, included revised criteria, 
primarily that any system be able to oper-
ate in “six-megacycle channel (the frequency 
space allotted to black and white television 
broadcasting stations)” and that “the pic-
tures be received on existing television re-
ceivers ‘simply by making relatively minor 
modifications in such existing receivers.’”

The FCC’s selection of CBS seemed to give 
that network the exclusive franchise in the 
field of color television. The second report 
reiterated that CBS was selected because its 
system produced the best color picture.

Other points in favor of CBS’s system 
were that its brightness did not cause ob-
jectionable flickers, and its geometric reso-
lution, while not as sharp as that of the 
monochrome system, delivered better color. 
Moreover, the commission said that when 
the receivers were mass produced, the price 
would be in “economic reach of the great 
mass of purchasing public.”

RCA, NBC Go on Attack 
Against the CBS System
Shortly after the FCC gave its blessing for the 
CBS method for color television to be the na-
tionwide standard, Civil Action No. 50C1459 
was filed with the U.S. District Court, North-
ern District of Illinois, Eastern Division, Chi-
cago. Bringing suit against the United States of 
America and the FCC were plaintiffs NBC;  its 
parent company, RCA; and RCA Victor Dis-
tributing Corporation, another subsidiary that 
sold television receivers. 

A lengthy “Brief for the Government” 
filed with the case detailed the FCC’s hear-
ings and field tests of different systems from 
1949 to 1950 and explained why the CBS 
version had been chosen. The CBS model 
was based on a mechanical color wheel with 
a spinning color disc converter and an ad-
justable handle with three positions: one for 
receiving black-and-white programs, one 
for receiving color programs in black-and-

white, and one for receiving color programs 
in color.

CBS said it planned on remaining strictly 
a broadcasting entity and that it did not in-
tend to enter the manufacturing side. It did, 
however, plan on airing color shows in the 
New York City region, and it began a “pub-
licity barrage” for its new device. Although 
CBS said it would make its color patents 
available to others in the industry, the royal-
ties involved were estimated to be $50 mil-
lion, nearly $500 million in today’s dollars. 

Consumers could expect to pay $15 to 
$50 for an adapter to attach to television 
sets so they could pick up color telecasts, al-
though the picture would be “coarse.” For 

$60 to $150, one could purchase a convert-
er to attach to the set that would bring the 
color picture in directly. Color receivers were 
going to be manufactured estimated to cost 
anywhere from $200 to $500.

Where money is involved, controversy is 
sure to follow. 

“We regard this decision as scientifically 
unsound and against the public interest, “ 
said David Sarnoff, who was RCA chairman 
at the time. “The hundreds of millions of dol-
lars that present set owners would have to 
spend and that future set owners would have 
to pay to obtain a degraded picture . . . reduc-
es the order to an absurdity.” Perhaps pride 
had a hand in the objections, too. It  must 

In its 1947 report, the FCC rejected CBS’s proposed color television system, finding that it was not advanced 
enough to be approved.

Fall/Winter 2013



have been an especially large blow to RCA, 
whose advertisements boasted, “The first in 
recorded music, the first in television.”

NBC, Others Challenge
Commission’s Nod to CBS
As Sarnoff intimated, one of the primary 
objections was that the quality of the CBS 
product was inferior to others in the de-
velopment phase. In addition, engineers 
claimed that the CBS system was incompat-
ible with current televisions, which would 
not be able to pick up color signals. An es-
timated 7 million to 9 million sets were in 
use in the United States in 1950, and those 

would not be able to receive those color sig-
nals without an adapter.

Many parties besides the primary three listed 
on the civil action played roles in the case. These 
included Emerson Radio & Phonograph Cor-
poration, Pilot Radio Corporation, Wells-Gard-
ner & Co., Sightmaster Corporation, Radio 
Craftsmen Incorporated, Television Installation 
Service Association, and Local 1031, Interna-
tional Brotherhood of Electrical Workers. 

After conflicting motions were filed, the 
court issued a temporary restraining order 
against the FCC until sense could be made 
of the filings. The commission was therefore 
prevented from finalizing the nod to CBS 

that was to take effect in November 1950.
Pilot Radio Corporation’s intervening com-

plaint stated that it was “one of the pioneers in 
the field of television,” and it “suffered substan-
tial harm” because of the FCC order. The com-
plaint said the government agency should not 
impose “arbitrary and capricious” rules on the 
public, which “is fearful that black and white 
sets will be obsolete in view of the Commis-
sion’s determination on color.” Furthermore, 
the FCC had “no power to regulate or control 
the manufacture of television receivers,” and it 
had approved a CBS system that was “not yet 
ready for commercialization and which was far 
from satisfactory.”

In its letter to the FCC dated September 
27, 1950, also known as “Exhibit E,” Pilot 
Radio Corporation indicated that most man-
ufacturing firms were at a disadvantage as the 
“nation has already been called upon to devote 
its maximum efforts to military preparation. 
Statutory authority for material controls and 
allocation has already been enacted and execu-
tive implementation partly put into effect. Re-
trenchment and conserved utilization of vital 
materials in the television industry would ap-
pear shortly inevitable.” The United States had 
entered the Korean conflict only three months 
earlier, and its extent and need for industrial 
mobilization was as yet unknown.

Pilot’s letter continued, “Under such cir-
cumstances, to require at this time a revamp-
ing of our industry and its facilities would be 
impracticable and heedlessly wasteful. Com-
mercialization of a still unproven system, 
which may in a reasonable time be rendered 
archaic by already indicated improvements, 
seems neither wise nor lawful. We are, there-
fore, constrained to voice our definite oppo-
sition to your proposals.” 

Local 1031, International Brotherhood of 
Electrical Workers, a union with more than 
21,000 members, represented “persons em-
ployed by various manufacturers of radio and 
television receivers, parts and equipment … 
and allied products.” They stated that a “vio-
lent overturn in the industry, and a complete 
loss of public confidence in the purchase of any 

The FCC’s September 1950 report was based on extensive tests of proposed color television systems from 
major competitors. It backed CBS’s system, stating that it had the best technology at the time in picture 
texture, fidelity, and contrast.

“The following program . . .” Prologue  33



To learn more about
•	National Archives holdings 

in Chicago, go to www.
archives.gov/chicago.

•	The records of the Federal Com-
munications Commission, go to www.
archives.gov/research/guide-fed-records/
groups/173.html.

•	The records of the Office of Civil and 
Defense Mobilization, go to www.
archives.gov/research/guide-fed-records/
groups/304.html.

television receivers at all has been averted only 
by the vigorous counter-offensive of the origi-
nal plaintiffs in this action.”

FCC’s Action Creates 
Uncertainty in Industry
The Television Installation Service Associa-
tion was a trade association based in Chi-
cago. In its complaint, it estimated that the 
new system the FCC approved would cost 
owners of the approximately 600,000 TV 

sets in the Chicago area more than $1.5 mil-
lion, or $14.5 million in today’s dollars. 

But more than the cost to consumers, the 
installation representatives were especially 
concerned that they would be on the hook 
for all of the “owner’s service policies” that 
existing customers had on their sets. They 
feared the new ruling would require televi-
sion installers to make free service calls to 
install the new color receiver devices.

This association’s complaint pointed out 
the many flaws of the CBS system, such as 

the incompatibility of the equipment and 
degradation of quality. 

Retail stores reported a decline in televi-
sion sales as consumers waited for the reso-
lution of the issue and perhaps the creation 
of color television sets in the near future. 
According to some newspaper articles, even 
electronic industry stock prices declined in 
October 1950 because of uncertainty about 
how the FCC ruling would play out.

Advertisements sprang up in newspapers 
across the country as companies tried to allay 

Several television manufacturers, joined by labor 
unions, won a restraining order against the FCC after 
arguing that they and the public would be harmed 
by the agency’s blessing of the CBS color television 
system. 

Philco’s court statement argued for patience, that CBS’s “awkward” spinning device would not be accepted 
by the public, and that improvements promising bigger pictures and “finer quality and performance” were in 
development and two years away.

34  Prologue Fall/Winter 2013



consumers’ fears about how much they would 
have to spend on new television receivers. Ray-
theon Television ran an ad that featured the 
headline “What Are the Straight Facts About 
Color Television?” General Electric took out a 
full-page spread in the New York Times with the 
headline, “Nobody is going to obsolete [sic] over 
100 million dollars worth of TV entertainment!”

Frank Stanton, the president of CBS, was 
one of many who filed affidavits in the case. 
Stanton dismissed the plaintiffs’ objections, 
saying they would not suffer “irreparable in-
jury caused by . . . the FCC’s order adopting 
standards for the color system developed by 
CBS.” He contended that the only injury the 
plaintiffs would suffer would be to “their pride 
and publicity” but that the public would be 
hurt should the order be suspended.

Commission Attacked 
On Standards Issue
The affidavit of C. B. Jolliffe, an executive 
vice president of RCA, countered that for the 
“first time in its history, the Commission has 
established standards over the protest of the 
scientists, engineers, and technicians of al-

most the entire radio and television industry.” 
The New York Times agreed with RCA in an 

October 18, 1950, editorial. “In the case of 
color television, we have a usurpation of au-
thority that needs correction,” the newspaper 
said. “The correction may now be made, for 
the Communications Act is now coming up 
in the federal courts for interpretation.”

As it often happens when studying history, 
we discover everything old is new again. A few 
years ago, when the United States converted 
to digital television, there was a nationwide 
uproar, especially because many people would 
have to buy a converter or new television set. 
Although the digital conversion was mandated 
by Congress to begin in 2006, it was postponed 
several times before coming to fruition in 2009.

Similarly, back in 1950, the protestations 
were overwhelming. A three-judge panel was 

Admiral Corporation’s president stressed the problem of different kinds of receivers in television sets and 
that companies would soon unveil a “compatible electronic system” that could be used by present receivers.

established in October 1950 to decide how to 
proceed. It consisted of Judge J. Earl Major 
of the U.S. Court of Appeals for the Seventh 
Circuit and Judges Walter LaBuy and Phillip 
Sullivan from the U.S. District Court for the 
Northern District of Illinois, Eastern Division. 

The judges allowed the temporary re-
straint and suspension of the FCC decision 
until April 1951, or until it was officially 
terminated by the Supreme Court, where 
the District Court sent the suit. In Decem-
ber 1950, the judges wrote, “in studying the 
case, we have been unable to free our minds 
of the question as to why we should devote 
the time and energy which the importance 
of the case merits realizing as we must that 
the controversy can only be finally termi-
nated by a decision of the Supreme Court.” 

The Case Goes Up High
—To the Supreme Court
The lower court judges observed that the 
various companies like RCA had been work-
ing quickly to resolve the issues associated 
with the new technology and questioned the 
FCC and its haste to make a decision:

There is ample basis for the conclusion 
that the scientists laboring in the labora-
tories of the industry may soon resolve 
the problem of compatibility. In view of 
the admittedly fluid state of the art, it is 

Advertisements sprang up in newspapers across the 
country as companies tried to allay consumers’ fears 
about how much they would have to spend on new 
television receivers.

“The following program . . .” Prologue  35



Note on Sources

This article is based on records of Civil Ac-
tion No. 50C1459, filed at the U.S. District 
Court, Northern District of Illinois, Eastern 
Division, Chicago, which are located at the 
National Archives at Chicago. The descrip-
tion of the case can be found in the National 
Archives Online Public Access (OPA) cata-
log, ARC identifier 7330090. The published 
complaint with exhibits from 1950 includes 
additional material related to the television 
industry such as Appendix C, a multipage ta-
ble showing the allocation of VHF and UHF 
channels, along with the population, of nu-
merous communities in the U.S. arranged by 
state. Exhibit C, the FCC “first report” from 
September 1950, contains a very detailed 
evaluation about all the tests conducted. The 
case file includes numerous photostats of 
newspaper clippings related to various aspects 
of the case.

             Authors

Katie Dishman is an archivist 
at the National Archives in 
Chicago. She has an M.A. in 
Public History and a Master of 
Library and Information Sci-

ence. She is a member of the Academy of Certi-
fied Archivists and has been a corporate archivist 
for the Chicago Mercantile Exchange, General 
Mills, and Anheuser-Busch.

difficult to understand why the Commis-
sion refused to hear additional evidence 
and chose instead a course of action, using 
its own words, based “on speculation and 
hope rather than on demonstrations.”

It is estimated that the cost of con-
version to the new standards set by the 
Commission will cost the public in 
excess of a billion dollars. If hope and 
speculation may lawfully be substitut-
ed for evidence as a foundation for an 
important part of its decision, it was 
an abuse of discretion not to have in-
dulged this speculation and hope in the 
public interest. The Commission chose 
a speedy determination of an issue of 
great public interest in preference to the 
more patient consideration which the 
magnitude of the question warranted. 
To prohibit the broadcast of color in 
completely compatible systems, wheth-
er it is RCA or any other fully com-
patible system, is a bar to competition 
between compatible and incompatible 
color and is unreasonable and arbitrary.

All the “plaintiff-interveners” were, most 
likely, satisfied their pleas were heeded, in-
cluding NBC and its impending, colorful 
trademarked peacock.

The FCC court case resulted in 53 wit-
nesses, 265 exhibits, and a transcript of the 
hearings consisting of nearly 10,000 pages 
when it went to the Supreme Court as Radio 
Corp. of America v. United States.

The plaintiffs’ appeasement was short-
lived. In May 1951, the high court ruled 
in favor of the FCC, saying the agency had 
acted properly in its analysis of the proposed 
color television systems.

However, it turns out most of the upset 
and protestations were for naught. It appears 
that the Pilot Radio Corporation was pre-
scient—the Office of Defense Mobilization 
banned the manufacturing of color televi-
sion sets in October 1951 as the Korean War 
continued and color television was not con-
sidered essential.

NBC had to wait until later in the 1950s 
to introduce its tagline of bringing programs 

A November 15, 1950, news article reports on 
RCA’s request that a federal court allow use of 
its broadcasting system to give the public a choice; 
otherwise the FCC-approved and “inferior” CBS 
system would be an “expensive fiasco.”

P

Fall/Winter 2013

to viewers “in living color.” The network’s 
advertising agency cleverly used the peacock, 
while CBS’s “Eye” logo, introduced in 1951 
and still in use today, did not capitalize on 
its brief color advantage.

After the Korean conflict ended in July 
1953, U.S. industrial production began 
to get back to normal. The FCC accepted 
a new color standard in December 1953, 
which allowed for quicker development of 
color televisions by the middle of the de-
cade. The FCC-established group called 
the National Television System Commit-
tee (NTSC) created the standard that was 
used for decades. It appears the enormous 
controversy was much ado about nothing 
as television broadcasters began to follow 
the NTSC standard, and networks, like 
CBS and NBC, were able to tout their 
color programming as it became available 
nationwide.

36  Prologue


